Millainen sisustaminen on kestävän kehityksen mukaista? Varmasti moni miettii asiaa ja saattaa törmätä ajatukseen, että rajan veto on toisinaan vaikeaa. Aihetta voidaan tarkastella niin monesta näkökulmasta, kuten esimerkiksi kuluttamisen, materiaali valintojen, hyödykkeiden sekä materiaalien pitkäikäisyyden, tuotteiden kotimaisuuden ja valintojen luontoystävällisyyden kautta.
Tietyt seikat ovat selkeämpiä, kuten luonnon materiaalien ja kotimaisuuden suosiminen. Ekologisuuden käsite voi silti tuntua veteen piirretyltä viivalta. Luonnon eko-tuote ei ehkä aina olekaan niin ekologinen kuin alkuun ajattelisi. Esimerkiksi puuvillan viljelyssä voidaan käyttää haitallista hyönteismyrkkyä. Huomion arvoista on myös se, tarkastelemmeko vain valmistus- ja tuotantoprosessia vaiko tilan tai tuotteen koko elinkaarta. Vaikka vahva materiaali tietous kuuluu ammattikuvaamme – voi olla mahdoton selvittää tuotteen alkuperää ja taustoja.
YK-liitto arvioi vuonna 2018, että tällä kuluttamisen tahdilla tarvittaisiin 1.7 maapalloa turvataksemme kuormittumisen kasvun (YK-Liitto, 2018). Tämän päivän arvio on varmasti jo suurempi. Olemme tänään tietoisempia kuin koskaan aiemmin luonnon kuormittumisesta, mutta toisaalta kulutamme enemmän ja enemmän. Aikaamme kuvaakin ristiriitaisuus ja samalla elämme myös hyvin trenditietoisessa ajassa, valtavien tavaramassojen, markkinavoimien, sosiaalisen median ja kulutusyhteiskunnan keskellä. Tämä kaikki tuo materiaalivirrat lähelle.
Muutama perusajatus auttaa eteenpäin. Suositaan kotimaista osaamista, kotimaisia uusiutuvia raaka-aineita ja luonnonmateriaaleja. Satsataan laatuun, ajattomuuteen, muunneltavuuteen ja kierrätetään. On hyvä huomioida myös huollettavuus, korjattavuus, täydennettävyys ja käyttövarmuus. Uudiskohteissa perehdytään materiaaleihin. Restaurointikohteissa tehdään muutokset arkkitehtuuria kunnioittaen – muistetaan, että kohteen tärkein arvo on arkkitehtuurissa, käytetyissä materiaaleissa ja käsittelytekniikoissa. Korjausten tulee olla edelleen korjattavia. (Lähde: Ekologinen tilasuunnittelu 2019, s.90–91)
Työmme on tiivistetysti tuotteiden ja/tai tilojen suunnittelemista, kehittämistä, luomista tai olemassa olevien parantamista. Asiakkuusprojekteissa myös asiakkaalla ja yhteistyökumppaneilla on sanansa sanottavana. On hyvä muistaa, että aina emme voi toteuttaa projekteja arvojemme mukaisesti tai voimme toteuttaa niitä vain jollain osa-alueilla. Kestävän kehityksen arvot kulkevat kuitenkin mukanamme ”näkymättömässä työkalupakissa.” Se, että teemme parhaamme, edistämme ja esitämme kestävämpiä valintoja, on jo askel kestävämpään.